torsdag 18. september 2008

Hvorfor tar muslimene av seg skoene når de ber?



Jeg rynket litt på nasen når jeg såg dette spørsmålet, hvorfor tar muslimene av seg skoene når de ber? Jeg har sett ulike dokumentarer og lignende hvor muslimer ber, men jeg har faktisk aldri lagt merke til at muslimene ikke har sko på seg og at dette faktisk har en betydning.

Så jeg lot hjernen svirre litt rundt dette og fant ut at kanskje det var pga de ikke skulle skitne til moskèen eller kanskje bare det at føtter er et religiøst symbol. Hva vet jeg?

Jeg surfet videre og fant litt informasjon om dette. La meg først begynne med informasjonen jeg fant om bønnen til muslimene. Muslimer er pålagt til å be 5 ganger om dagen(!). Når vi går inn å ser på hvordan bønnen skal foregå får vi et svar på nettopp på det spørsmålet jeg tar opp. Det første du nemelig skal gjøre før hver bønn, er nettopp det å ta av seg skoene. Videre skal de vaske pannen og gre håret. Så vaske føtter og ben, opp til ankelene og etter det vaske hender og armer opp til albuen. Javel,da vet jeg at det ikke bare er føttene som er viktig å rengjøre. Hvorfor er det sånn? Jo,her kommer svaret på hele gåten om den nøye rengjøringen før bønn. En muslim skal faktisk ikke be uten ren kropp og rene klær.Det finnes ingen unntak på dette, disse tingene skal faktisk gjøres hver gang uansett hvor bønnen utføres. "Å være ren i islam, er halve troen!"